Hirdetés

Tisztogatás és szakmán kívüli vezetők az Országos Mentőszolgálatnál

2016. július 01., péntek 17:51 Írta:  Kategória: Belföld
Tisztogatás és szakmán kívüli vezetők az Országos Mentőszolgálatnál Foto:IHO

Három nappal a pályázat beadási határideje után kinevezték az új megyei vezető mentőtiszteket az Országos Mentőszolgálatnál. Több megyében mellesleg már másfél hónapja közszájon forgott, kik lesznek a befutók, a szóbeszéd minden esetben telibe talált. A tíz leváltott korábbi vezető mentőtiszt, többségében olyan elismert szakemberek, akik évtizedek óta szolgálnak, éppen Semmelweis Napon kapta meg az elbocsátó szép üzenetet.

Máté Gábor megbízott főigazgató szemlátomást saját klientúrát épít. Még csak fél éve bízták meg az OMSZ vezetésével, ez idő alatt átszervezte az egész főigazgatást, többségében volt MALÉV-os kollégáiból Biztonságvédelmi Igazgatóságot épített ki a főigazgatóságon belül, melynek szinte tejhatalmat adott. Most a régióknál tart tisztogatást. Morális válságról beszél, miközben éket ver a területi vezetők és beosztottjaik közé.

December első napjaiban nem kis megdöbbenést keltett a hír, hogy szakítva a korábbi tradíciókkal, nem komoly egészségügyi múlttal rendelkező orvost bíztak meg az OMSZ főigazgatói feladatival, hanem egy repülő mérnököt, aki igaz sok minden más mellett egy ideig dolgozott mentőápolóként is. Logikusan mindenki arra számított, az új főigazgató a szakmai kérdésekben az ahhoz értő vezetőkre támaszkodva, saját gazdasági tapasztalataival ötvözve fog irányítani. Ehhez képest egyik első lépéseként kinevezte orvos igazgatónak azt Pék László oxyológus szakorvost, aki már jó ideje nem dolgozott a mentőknél, korábban is főként az oktatási osztályon vállalt feladatokat. Pék nem mellesleg három kórházban dolgozik egyszerre, három különböző megyében, és van még egy magán vállalkozása is. Így a negyedik kerékre, az OMSZ-ra, még ha ez főállás is, nem sok ideje jut.

Máté Gábor 2015 december 1 óta vezeti az Országos Mentőszolgálatot - Ez a kép a Facebook profilképe

 

Mégis mi az hogy Biztonságvédelmi Igazgatás????

Következő lépésként helyet csinált volt MALÉV-os kollégáinak. Létrehozta a főigazgatóságon belül az úgynevezett Biztonságvédelmi Igazgatóságot – a repülősök ide ejtőernyőztek. Feladatuk, hatáskörük és munkakörük  ismeretlen, tagjai egészségügyi tapasztalatokkal nem rendelkeznek. Megkérdeztük az Országos Mentőszolgálatot, pontosan hány főből áll az új igazgatóság, munkaköri leírásukat is szerettük volna látni, illetve arra is kíváncsiak voltunk, mennyit költenek közpénzből a Biztonságvédelmi Igazgatóság működtetésére, de írásos megkeresésünkre semmilyen reakció nem érkezett. Így csak arra tudunk hagyatkozni, amit a főigazgató maga írt kinevezése utáni köszöntőjében. Itt úgy fogalmazott, „a biztonsági igazgatóság feladata lesz megvédeni a Bajtársak és az OMSZ épségét, egészségét és becsületét”. Az, hogy pontosan kitől, vagy mitől kellene megvédeni a mentőszolgálatot, nem világos, ahogy az sem, hogy ha valamiféle őrző-védő feladatot látnak el, akkor miért nem nevezik őket biztonságiaknak, mint máshol, miért kell nekik önálló igazgatóság, és miért van döntési jogkörük vezetői kérdésekben. Márpedig a megyei vezető mentőtiszti beosztásra pályázók meghallgatására felállított bizottságban szép számban jelen voltak – de erről majd később.

A már említett köszöntőjében megnevezett új kollégákat biztonsági szakértőknek nevezi. A Biztonságvédelmi Igazgatóság egyik oszlopos tagja például dr. Bozsik Frigyes, aki többek közt a MOL Rt-nél volt biztonsági és védelmi igazgató, feladata az üzleti hírszerzés kivédése volt. Bozsik egyébként a közösségi médiában is igen csak aktív, megosztásai között jelen vannak a kormányellenes uszítások és obszcén tartalmak is.

Az új igazgatóságnak egyébként az új, módosított SZMSZ (Szervezeti és Működési Szabályzat) ad létjogosultságot. Csakhogy ez az új SZMSZ-t még nem sikerült hatályba léptetni, méghozzá a szaktárca aggályai miatt. Úgy tudjuk, Beneda Attila helyettes államtitkár több ponton is kifogásolta a tervezetet, többek közt éppen a biztonságvédelmi igazgatóság létrehozását, ezért sem kapott az még zöld utat. A helyettes államtitkár, akihez a háziorvosi ellátás, a gyógyszerügy és a mentés is tartozott, hétfőn jelentette be lemondását. (Hivatalosan egészségügyi problémái, pontosabban szívproblémái miatt mondott le, de szóltak sajtóhírek arról is, hogy távoznia kellett, amiért nem zajlottak elég dinamikusan a bértárgyalások)

A mentőknél továbbra sincs életben új SZMSZ, ettől függetlenül már működik a Biztonságvédelmi Igazgatóság. Közben a mentésügy egyelőre képviselet nélkül maradt a szaktárcánál ... 

 

Kertépítőmérnök a gépkocsi osztály élén – Egyre kevesebb a futó mentőgépjármű

A többi között a gépkocsi osztály élén is váltás történt. Az új gépkocsi osztályvezető Barbócz Szabolcs kertépítőmérnök végzettségű, saját bevallása szerint sem ért a gépjárművekhez. Információink szerint jelezte is a vidékről hozzá forduló OMSZ vezetőknek, tőle nem várjanak megoldást. Akkor mégis milyen szerencse repítette e testhezálló pozícióba, tehetnénk fel jogosan a kérdést. (Mi fel is tettük, csak nem kaptunk rá választ) Az bizonyára csak a véletlen műve, hogy Barbócz és Máté Gábor főigazgató egészen közel laknak egymáshoz, mondhatni szomszédok…

Hány mentőgépkocsi állhat szervízekben hónapok óta javításra várva? Fotó:vezess.hu

Információink szerint a mentőszolgálat több egészen fiatal, néhány éves mentőgépjárműve áll parkoló pályán, vagyis vár javításra, már hónapok óta. A járművek hiánya pedig országszerte több mentőállomáson is gondot okoz. Van olyan nagyobb mentőállomás, ahol csak régión belül, más mentőállomásról való autóátirányítással tudják reggelente kiállítani az ellátáshoz szükséges gépkocsiparkot. Egy informátorunk azt mondta, ha a javításokat gyakorlatilag azonnal nem kezdik el, és újabb mentőgépjárművek esnek ki a rendszerből, az komoly fennakadásokat okozhat és veszélyeztetheti a feladatellátást.

 

Bérrendezés helyett 24 órás készenléti szolgálat

Az álló javítások miatti gépkocsi hiány mellett a személyi létszámhiány is okoz fejtörést a mentőknél. Ezt eddig bérrendezéssel, és életpályamodellel kívánták orvosolni. A főigazgató amolyan áthidaló megoldásként visszaállította a 24 órás készenléti szolgálatot, önkéntes alapon. Vagyis mindazon mentődolgozók, legyenek mentőorvosok, mentőtisztek, mentőápolók, mentésirányítók, vagy gépkocsivezetők, akik ha kérik, elláthatnak 24 órás szolgálatot, ami után 48 óra pihenő jár. Mivel így egy nap alatt három műszakot is letudhatnak, több időt tölthetnek a másodállásukban.

Munkában a mentők Fotó: retrofm.hu

A mentődolgozók megosztottak a kérdésben. Kétségkívül sokan választották az önkéntes huszonnégyezést, azt is többen beismerték, egy pörgős napon már most, fele annyi munkaidőben is elfáradnak, félő, hogy ha 23. órában kell majd kimenniük egy komolyabb esethez, bizony már nem lesznek túl frissek és hatékonyak. Ráadásul a gépkocsivezetőknek is engedik a 24 órás szolgálatot, ami viszont kifejezetten kockázatos lehet. Már most is sok a mentőbaleset, ha nem is a mentősofőrök hibájából. Ha nem adják meg az elsőbbséget a szirénának, az sokszor kivédhetetlen. Egy fáradt gépkocsivezető reflexei lelassulnak, még nehezebben reagál a váratlan helyzetekre. Az már csak hab a tortán, hogy munkajogi kérdéseket is felvet a készenléti szolgálat – hiszen ebben a szolgálatban egyetlen óra pihenőt nem lehet biztosan garantálni.

Azt egyébként már előre lefektették, ha a készenléti szolgálatok miatt valamilyen baj történne, valaki hibázna, a felelősséget egy az egyben a dolgozónak kell vállalnia.

 

Látszatpályáztatás zajlott a vezető mentőtiszteknél?

Visszakanyarodva a vezető mentőtiszti pályázatokhoz… Országosan összesen 10 megyei vezető mentőtisztet cserélt le az új főigazgató, méghozzá sebtében. Májusban írták ki a pályázatot, a beadási határidő június 27.-e volt. Az eredeti kiírásban még feltételként szerepelt a minimum 10 éves mentőtiszti tapasztalat, majd ez a rész valahogy eltűnt a szövegből, körülbelül egy héttel a beadási határidőt megelőzően. Június 27.-én már személyes meghallgatásokat tartottak a Markó utcában, az ezen résztvevők szerint a meghallgató bizottságban csak két szakmabeli vezető ült, már amikor bent ült, az orvos igazgató és a Közép-magyarországi Régió igazgatója. Az elhangzott kérdések nagy része még csak nem is szakmai jellegű volt. Szerdára lezajlottak az interjúk, majd csütörtökön délután eredményt hirdettek, annak ellenére, hogy Újvárosy András, aki az Észak-alföldi Régióban pályázott külföldi tartózkodása miatt nem lehetett a meghallgatáson. Igaz ez sem volt probléma, őt is kinevezték.

Olyan elhivatott mentőtisztek kerültek lapátra, akik évtizedek óta szolgáltak becsülettel, és kimagaslóan, munkájukért számtalan kitüntetésben részesültek. Még annak sem volt kegyelem, akinek csak egy-két éve van hátra a nyugdíjig. Elég nehéz elképzelni, hogy aki évtizedek óta vezetőként főként irodai munkát végzett, most beosztottként visszaül az autókba vonulni.

Az eredmény tükrében az is érthető, miért törölték a felhívásból a 10 éves szakmai múltról szóló kritériumot. Van ugyanis olyan kinevezett megyei vezető mentőtiszt, aki mindössze egy éve végzett a mentőtiszti főiskolán.

A pályázatok elbírálásánál a régióvezetőknek véleményezési joga sem volt. A személyes meghallgatásokon sem lehettek jelen. Ezek után azzal kell dolgozniuk, akit kaptak.

A pályázók a nyertesek kivételével nem kaptak visszajelzést. Vagy a másnapi OMSZ hírlevélből, vagy a kinevezett mentőtiszt örömittas körtelefonjából, kör e-mailjéből kellett megtudják, nem rájuk esett a választás. A tíz leváltott vezető mentőtisztnek azt, hogy pakolhat az irodájából…

Miközben a főigazgató, megbízása után, abban a bizonyos köszöntőjében még a régiók megerősítéséről és kompetenciáik bővítéséről írt, a valóságban nem ez történik. Az OMSZ minden dolgozóját nyilvános, interneten fellelhető írásaiban arra buzdítja, a szolgálati utat megkerülve, egyenesen hozzá forduljanak a problémáikkal, ezzel is csorbítva a helyi vezetők tekintélyét. Ahogy a Mentők Lapjának adott interjúban fogalmazott, a „kiskirályok ideje véget ért”… ahogy a mellékelt ábra mutatja, valami egész másnak ideje jött el…